Правила вибору управителя багатоквартирних будинків, встановлені Мінрегіоном, на думку Громадянської мережі ОПОРА, містять корупційні ризики. Йдеться про наказ «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку», який було оприлюднено 12 липня 2016 року. Дія цього документа розповсюджується на всі багатоквартирні будинки, в яких мешканці до 1 липня 2016 року не визначились із тим, як управляти спільним майном й підтримувати будинок у належному стані.
Щоб проілюструвати ризики, закладені в Порядку проведення конкурсу,Громадянська мережа ОПОРА спільно з Ukraine Reforms Communications Taskforce/УкрМедіаЦентр Реформ підготували дану інфографіку. В найкращій якості переглянути та скачати інфографіку можна за посиланням: http://bit.ly/2a8Mq8c
Серед найнебезпечніших ризиків, через які мешканці багатоквартирних будинків можуть стати заручниками дорогих і неякісних послуг, Громадянська мережа ОПОРА виділяє наступні:
- Маніпуляції з цінами на послуги, через що мешканці багатоквартирних будинків, попри конкурсний добір управителя, можуть отримати послуги за далеко не найвигіднішими для них цінами. Причина – у недоліках системи оцінювання конкурсних пропозицій, яка здійснюється за критерієм «ціна послуги» здійснюється шляхом додавання балів, визначених окремо за кожним багатоквартирним будинком. При цьому максимальна кількість балів під час оцінювання за кожним будинком не повинна перевищувати 50 балів. Прості арифметичні підрахунки показують, що ця норма дозволяє учасникам конкурсу маніпулювати пропонованою ціною для різних будинків з тим, щоби перемогти в конкурсі – і при цьому навіть отримати більший дохід, ніж той, який би отримали інші учасники, які запропонували коректний розрахунок ціни. Як наслідок, конкурс може перетворитися на «змагання брехунів».
- Місцева влада може суттєво вплинути на результати конкурсу, проте можливості контролю з боку громадськості – обмежені. Лише місцева влада має право вирішувати, чи включати до складу конкурсної комісії представників профільних громадських об’єднань у сфері ЖКГ та ОСН. Цей факт ставить під сумнів дієвість механізмів забезпечення повної прозорості конкурсу та рівного, неупередженого ставлення до його учасників.
Разом із тим, на думку Громадянської мережі ОПОРА, Порядок, затверджений вищезазначеним наказом, не відповідає правовим актам вищої юридичної сили (зокрема – Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»). Громадянська мережа ОПОРА неодноразово вказувала на ці недоліки Мінрегіону та надавала відповідні зауваження та пропозиції, однак вони, на жаль, залишилися неврахованими.
Анонім